Allt fler verksamheter strävar i dag mot att bli tillitsorienterade. Det påverkar inte minst ledarskapet. Så vad innebär det då att leda med tillit?
När man leder med tillit som grund strävar man efter att ta tillvara på varje medarbetares kompetens fullt ut. Man gör det efter att ha fått insikten om att allas kapacitet och perspektiv behövs för att lösa uppgifter i dagens komplexa samhälle.
Men hur kan chefen lita på att medarbetarna är beredda att axla mer ansvar? Och hur kan chefen veta att medarbetarna prioriterar verksamhetens bästa även utan full kontroll?
Det här är några av de frågor jag dagligen arbetar med när jag utbildar och stöttar organisationer i deras ledarskapsutveckling. Trenden och medvetenheten bland chefer bort från kontroll och köp-sälj mot samarbete och gemensamt ansvarstagande är idag stark. Inte minst inom offentlig sektor.
Men många bär också på den kanske svåraste frågan: Hur gör man då? Hur ger man medarbetarna och teamet det där extra handlingsutrymmet? Hur får man dem motiverade? Och hur skapar man det där klimatet på arbetsplatsen som gynnar gemensam problemlösning?
Det finns förstås inte ett svar utan många. Att leda tillitsbaserat innebär att lära sig, och använda, konkreta metoder och att själv utvecklas i takt med sin arbetsplats.
Jag har under flera år utbildat i just de här frågorna. Till min hjälp har jag tagit psykologisk kunskap, aktuell forskning och teoribildning. Jag har försökt sammanfatta de viktigaste delarna i boken Tillitsbaserat ledarskap – handbok för chefer och medarbetare. Där får du utöver kunskap och konkreta övningar och verktyg en mängd reflektions- och dialogfrågor att använda för att fördjupa förståelsen på just din arbetsplats.
Boken hittar du på Bokus eller Adlibris, där du också kan provläsa ett stycke.